Voordelen van neus ademhaling

30 oktober 2019
ONE80Fit

Ademhalingsoefeningen worden nog steeds geassocieerd met yoga, zweverig en totaal niet van deze wereld. Terwijl we doen het de hele dag en vaak ademen we verkeerd. Niet alleen tijdens trainen maar ook in het dagelijks leven is op de juiste manier ademen heel belangrijk.
Ademen door de neus is de manier waarop onze lichamen werden ontworpen. Er is zelfs gezegd dat ademen door je mond ongeveer net zo praktisch is als proberen door je neus te eten!

Volgens wetenschappers ademen de meeste mensen maar 10 – 20 procent van hun volledige capaciteit. Dit is erg weinig. Een beperkte ademhaling vermindert de ademhalingsfunctie aanzienlijk, wat op zijn beurt het energieniveau in het lichaam verlaagt.

Aangezien zuurstof onze belangrijkste bron van leven is en uitademing de belangrijkste manier is om gifstoffen uit ons lichaam te verdrijven, kan slechte ademhaling bijdragen aan gezondheidsproblemen, van een hoge bloeddruk tot slapeloosheid.

Slechte ademhaling kan zelfs bijdragen aan sommige vormen van kanker. In 1931 won Otto Warburg een Nobelprijs voor het vaststellen dat alleen zuurstofarme cellen zich kunnen muteren en kanker kunnen worden. Dus wanneer het zuurstof gehalte in ons lichaam stijgt door een betere ademhaling zou er minder kans kunnen zijn op kanker.

“Door uit te ademen verwijderen we gifstoffen uit ons lichaam”

Velen van ons voelen zich gestrest, overwerkt en overprikkeld tijdens het dagelijks leven, waardoor we in een chronische staat van vechten en vlucht reactie blijven. Inademen en uitademen door de neus helpt ons om dieper te ademen, wat de lagere delen van de longen stimuleert om grotere hoeveelheden zuurstof door het lichaam te verdelen.

De lagere longdelen zijn rijk aan para-sympatische zenuwreceptoren die ervoor zorgen dat het lichaam zich kalmeert. De bovenste longdelen zijn rijk aan sympathische zenuwreceptoren en worden gestimuleerd door mond en borst ademhaling waardoor er in het lichaam een vecht en vlucht reactie ontstaat. Hierdoor kan er hyperventilatie ontstaan.

Hier onder nog enkele voordelen van ademen door de neus:

– De longen extraheren (scheiden) zuurstof uit de lucht tijdens het uitademen, naast het inademen. Omdat de neusgaten kleiner zijn dan de mond, creëert door de neus uitgeademde lucht een terugstroming van lucht (en zuurstof) naar de longen. En omdat we langzamer uitademen via de neus dan via de mond, hebben de longen meer tijd om zuurstof te extraheren(scheiden) uit de lucht die we al hebben opgenomen.
Wanneer er tijdens de ademhaling goede zuurstof – CO2- uitwisseling is, zal het bloed een evenwichtige pH behouden. Als CO2 te snel verloren gaat, zoals bij ademen door de mond, neem de zuurstofopname af, wat kan leiden tot duizeligheid of zelfs flauwvallen.
– Lucht die we inademen door de neus passeert het neusslijmvlies, dat de reflexzenuwen stimuleert die ademhaling regelen. Mondademhaling omzeilt het neusslijmvlies en bemoeilijkt regelmatig ademhalen, wat kan leiden tot snurken of slaapapneu.
– Ademen door de neus dwingt ons om te vertragen totdat de juiste ademhaling is getraind. Daarom verminderd neusademhaling stress en spanning.
– Onze neusgaten filteren de warme/koele lucht wanneer deze ons lichaam binnenkomt. De lucht wordt gefilterd en verwarmd naar lichaamstemperatuur
– Met neusademhaling verlies je minder vocht wat ervoor zorgt dat je minder snel uitgedroogd bent.
– De neus bevat reukorganen die verlengingen zijn van de hersenen. Ze worden de hypothalamus genoemd. Dit orgaan is verantwoordelijk voor o.a. hartslag, bloeddruk, dorst, eetlust en slaap.

Dus hoe meer je door je neus ademhaalt hoe meer voordelen dit heeft op je gezondheid. Je stressniveau daalt, je bloeddruk daalt, je hartslag wordt lager, je komt uit die vecht en vlucht modus waardoor je hormoonhuishouding ook weer normaal wordt, je slaapt beter.

Door iedere dag 5 minuten voor het slapen gaan te oefenen met de buikademhaling kom je al een heel eind.

Probeer het maar eens uit.